Projekt „Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej” ma na celu podniesienie profesjonalizmu i zwiększenie skuteczności systemu pomocy i integracji społecznej. W ramach projektu są opracowywane, testowane i wdrażane standardy działania instytucji, zajmujących się pomocą i integracją społeczną. Projekt został zainicjowany przez Departament Pomocy i Integracji Społecznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej i realizowany jest w ramach partnerstwa publiczno-społecznego. Partnerzy projektu to jedenaście organizacji pozarządowych, działających w polu szeroko rozumianej polityki społecznej, liderem jest Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych realizuje Zadanie 2 projektu.
Na stronie projektu www.standardypomocy.pl znajdziecie Państwo szczegółowe informacje na temat charakteru wszystkich przewidzianych w projekcie działań.
Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych, w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Samorządowych Ośrodków Pomocy Społecznej „FORUM” i Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Powiatowych i Miejskich Ośrodków Pomocy Rodzinie „CENTRUM”, jest odpowiedzialna za merytoryczną stronę realizacji Zadania 2 „Działania w zakresie wdrażania standardów pracy socjalnej i funkcjonowania instytucji pomocy i integracji społecznej”; stanowiącego jedno z sześciu zadań przewidzianych w projekcie systemowym.
Celem Zadania 2 jest rozwój systemu pomocy i integracji społecznej, poprzez opracowanie i wdrożenie, wybranych standardów usług pomocy i integracji społecznej. Prace nad standaryzacją przebiegać będą równolegle w dwóch obszarach:
- Standard Usługi – stworzenie „pakietu usług” systemu pomocy i integracji społecznej, spełniającego funkcje przyporządkowane do danej grupy klientów pomocy społecznej, określającego sposób oddziaływania na klienta, pozwalający mu najpełniej wykonywać role społeczne i zawodowe.
- Model Instytucji – opracowanie modeli sposobu realizacji usług o określonym standardzie w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej (zadań merytorycznych wykonywanych przez te instytucje): Ośrodkach Pomocy Społecznej, Powiatowych Centrach Pomocy Rodzinie, a także Centrach Integracji Społecznej, z uwzględnieniem ich struktury organizacyjnej oraz zlecania zadań.
Celami szczegółowymi Zadania 2 są:
- Wypracowanie ogólnopolskich Standardów Usług i Modeli Instytucji Pomocy i Integracji społecznej (tj. Ośrodków Pomocy Społecznej, Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie, Miejskich Ośrodków Pomocy Społecznej i Centrów Integracji Społecznej).
- Pilotażowe wdrożenie do systemu pomocy społecznej Standardów Usług dla określonej grupy klientów oraz Modeli Instytucji (OPS, PCPR, MOPS/MOPR, CIS).
- Opracowanie propozycji projektów aktów prawnych w zakresie zmian systemowych w obszarach standardów pracy socjalnej i funkcjonowania instytucji pomocy i integracji społecznej.
- Przeszkolenie w zakresie standaryzacji usług i modeli instytucji, do końca 2013 roku, 3000 osób na terenie całego kraju, odpowiedzialnych za kierowanie i nadzór nad instytucjami pomocy i integracji społecznej.
- Profesjonalizacja świadczenia usług, zwiększenie wiedzy i umiejętności pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej.
Całkowita realizacja Zadania 2 podzielona została na 6 faz wykonawczych, z których każda ma określone ramy czasowe i jest wyodrębniona od pozostałych, poprzez przypisane dla niej zadania i rezultaty końcowe. Za ich spójną realizację pod względem merytorycznym odpowiada Zespół Doradczy.
Realizacja projektu systemowego przewidziana jest na lata 2009-2014, w trakcie których Zadanie 2 przebiegać będzie w oparciu sześć faz:
I. Faza diagnozy
- inwentaryzacja stanu stosowanych lub niestosowanych standardów świadczenia i zlecania usług realizowanych przez instytucje pomocy i integracji społecznej oraz porównanie tego stanu z rozwiązaniami w innych krajach europejskich;
- analityczne określenie przy pomocy narzędzi badawczych, sposobu funkcjonowania instytucji pomocy i integracji społecznej (OPS, PCPR, MOPS/MOPR, CIS), w oparciu o ustalony zakres usług (zadań merytorycznych wykonywanych przez te instytucje), z uwzględnieniem m.in. struktury organizacyjnej i zlecania zadań.
- praca zespołu badawczego
w jej wyniku:
- powstanie 7 ekspertyz w zakresie standaryzacji świadczenia usług i funkcjonowania instytucji pomocy i integracji społecznej, w tym 4 ekspertyzy zagraniczne (Francja, Niemcy, Finlandia, Anglia) oraz 3 polskie ekspertyzy, opisujące Standardy Usług i Modele Instytucji (OPS, PCRP, MOPS/MOPR i CIS).
- wydany zostanie „Krajowy Raport Badawczy” przedstawiający stan funkcjonowania Standardów Usług i Modeli Instytucji
II. Faza modelu
- Opracowanie wstępnych rozwiązań modelowych w zakresie
– Standaryzacji usług pomocy i integracji społecznej
– Modelu realizacji usług o określonym standardzie
- Powstanie i praca 10 zespołów eksperckich:
Standard Usług
– Zespół ds. osób pozostających bez pracy
– Zespół ds. rodziny z dzieckiem
– Zespół ds. przemocy w rodzinie
– Zespół ds. osób starszych
– Zespół ds. osób niepełnosprawnych
Model Instytucji
– Zespół ds. modelu realizacji usług o określonym standardzie w gminie
– Zespół ds. modelu realizacji usług o określonym standardzie w powiecie
– Zespół ds. modelu realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu
– Zespół ds. standardu CIS
– Zespół ds. narzędzi pracy socjalnej.
w jej wyniku:
- wypracowanych zostanie 10 Standardów Usług i 4 Modeli Instytucji
- powstaną dwa podręczniki instruktażowe dotyczące Standard Usług i Model Instytucji
III. Faza edukacyjno-szkoleniowa
- Przygotowanie, wybranych w ramach postępowania konkursowego, instytucji pomocy i integracji społecznej, a także przedstawicieli administracji publicznej i organizacji pozarządowych, do pilotażowego wdrażania opracowanych rozwiązań modelowych z zakresu Standardów Usług i Modeli Instytucji oraz sposobu ich implementacji.
w jej wyniku odbędą się:
- regionalne konferencje z udziałem reprezentantów administracji publicznej, pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej i organizacji pozarządowych.
- seminaria specjalistyczne dla specjalistów Zespołów Eksperckich, którzy w fazie modelu opracowywali standardy wybranych Usług i Modeli Instytucji.
- szkolenia specjalistyczne dla pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej, w których realizowany będzie pilotaż.
- wizyty studyjne w wybranych krajach europejskich (Francja, Niemcy, Anglia, Finlandia), dla pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej oraz przedstawicieli administracji publicznej z województw, na obszarze których realizowany będzie pilotaż.
IV. Faza pilotażu
- Pilotaż wdrażania Standardu Usług i Modeli Instytucji w wybranych Instytucjach pomocy i integracji społecznej;
- Powołanie zespołu doradców merytorycznych
w jej wyniku:
- powstaną 3 ekspertyzy opisujące proces tworzenia, ustalania i wdrażania Standarów Usług i Modeli Instytucji dla każdej kategorii instytucji (OPS, PCPR, MOPS/MOPR, CIS).
- zorganizowane zosyaną 3 dwudniowe spotkania dla pracowników wdrażających pilotaż
- Podręczniki instruktażowe opisujące Standard Usług i Model Instytucji zostaną uzupełnione o konieczne treści
V. Faza rekomendacji
- Wypracowanie rekomendacji w ramach prac 3 zespołów specjalistycznych:
– ds. osób zarządzających instytucjami pomocy i integracji społecznej
– ds. polityk lokalnych
– legislacyjnego
jej wynikiem będzie
- Raport zawierający rekomendacje w odniesieniu, do co najmniej pięciu wypracowanych Standardów Usług;
- Publikacja „Katalog Dobrych Praktyk”
- Publikacja „Rekomendacje Prawne”
- Propozycja projektów aktów prawych (dla 5 usług)
VI. Faza upowszechniania efektów
- 127 trzydniowych szkoleń dla pracowników Ośrodków Pomocy Społecznej
- 20 trzydniowych szkoleń dla pracowników Powiatowych Centrum Pomocy Rodzinie/Miejskich Ośrodków Pomocy Społecznej
- 3 trzydniowe szkolenia dla pracowników Centrów Integracji Społecznej
Więcej informacji na temat realizacji Zadania 2 znajdziecie Państwo TUTAJ
Kadra projektu
-
Koordynator projektu – Kamila Płowiec (kamila.p@wrzos.org.pl) tel.+ 48 531 022 712
-
Główny specjalista merytoryczny – Alina Karczewska (alina.karczewska@wrzos.org.pl) tel. +48 531 021 591
-
Główny specjalista ds. administracyjno-prawnych – Elżbieta Skóra (ela.s@wrzos.org.pl)
-
Specjalista ds.logistyki, komunikacji i upowszechniania informacji – Katarzyna Gierczycka (katarzyna.gierczycka@wrzos.org.pl)
-
Główny księgowy – Adam Wąsik (adam.w@wrzos.org.pl)
-
Pracownik sekretariatu – Agata Oleksiak (agata.oleksiak@wrzos.org.pl)